KÜBİZM
Kübizm;
20.yüzyılda ortaya çıkarak sanatta köklü değişimler meydana
getirmiştir. Kübizm, sanatta eskiye dayalı tüm fikirleri yerle
bir ederek bambaşka bir sanat anlayışı ortaya çıkarmıştır.
Kübizm, Empresyonizm/ İzlenimcilik akımına bir tepki olarak
ortaya çıkmıştır.
Resim
ve heykel dallarında fazlasıyla kendisini hissettiren Kübizm,
zamanla edebiyatta da varlığını göstermiştir. Resimle, vücut
bulan Kübizm, geometrik şekillerle kendisini tanıtmaktadır.
Kübist sanatçılara göre dış dünyanın nesneleri sadece
göründükleri yanıyla değil görünmeyen tüm yanları ile ele
alınmalıdır. Kübizm’in resimdeki en önemli ismi Pablo Ruiz
Picasso'dur. Kübist ressamlar arasında Georges Braque, Juan Gris,
Fernand Leger, Albert Gleizes, , Roger de la Fresnaye, Andre Lhote
gibi isimler yer almaktadır. Kübistler, Empresyonizm'den farklı
olarak eşyaları geometrik yapısı ile ele alarak çok boyutlu
gösterme amaçlarını gerçekleştirmişlerdir. Eşyaları her
yönden vermek isteyen kübistler bu amaçla nesneleri bozup
parçalayarak onları her açıdan ele almaya çalıştılar. Kübik
resimlerdeki insanlar yalnız dış görünüşleri ile değil
düşündükleriyle ve çevresiyle çizilmiştir. Kübik tablolarda
sanatçılar, nesneleri ve insanları bu şekilde tüm ayrıntıları
ile ele almışlardır.
Kübizm,
edebiyat ile tanışması ile 1913'te gerçekleşmiştir. Akımı
edebiyat ile tanıştıran isim ise Guillaume Apollinaire’dir.
Apollinaire, şiir ile bir resim akımı olan Kübizm’i
birleştirerek edebiyatafarklı bir soluk getirmiştir. Kübizm, bu
şekilde büyük bir yenilik ortaya çıkarmasına rağmen edebiyatta
varlığını geniş bir çerçevede sürdürememiştir. Türk
Edebiyatı’nda da Kübizm’i temsil eden eserler meydana
gelmemiştir. Akım bu şekilde uzun soluklu olmayarak gelişimini
tamamlamıştır.
Georges
Braque (1882-1963)
Paris
yakınlarında Argenteuil de doğan Braque, çocukluğunu ve
gençliğini babasının bir boya/badana işletmesi bulunan Le Havre
de geçirdi. Braque 1897 de École des Beaux Arts da akşam
kurslarına yazıldı. Bundan iki yıl sonra da liseden ayrılarak
dekorasyon ressamlığında çıraklık öğrenimini
tamamladı.
1906: Fovizm 1900 sıralarında Paris e yerleşen genç, eğitimini burada 1902 de tamamladı ve arkasından tümüyle Sanata yoğunlaştı. İzleyen yıllarda pointilizm (noktacılık=birbiriyle karıştırılmamış renklerin nokta nokta yanyana konuldukları bir resim stili) etkisinde çok sayıda liman resmi yaptı. 1906 da Marsilya yakınlarında bir liman kenti olan L Estaque a yerleşti. Burada gerçekleştirdiği peyzajlar, aralarında André Déraine, Raoul Dufy ve Maurice de Vlaminck in de bulunduğu fovistlerin stiline tamamen uygundu; Biçim parlak renk yüzeylerine bağımlıdır.
1907 den Sonra: Kübizm Yolunda Braque 1907 yılında şair ve eleştirmen Guillaume Apollinaire in aracılığıyla Pablo Picasso yu atölyesinde ziyaret etti ve burada Picasso nun yeni tamamladığı Les demoiselles d Avignon (Avignonlu Kadınlar) adlı tablosunu gördü. Bu tablodan esinlenen Braque aynı yıl içinde Büyük Kadın Nü adlı, yukarıdan bakış açılı, yatan kadın figürü tablosunu tamamladı.
L
Estaque da yaptığı peyzaj tablolarında Braque 1908 den sonra
biçim ve renkleri asgariye indirdi. Perspektifin geleneksel
ilkelerine bağlı kalmayıp resmi, tıpkı kendisine örnek aldığı
Paul Cézanne gibi, biçim ve renkten oluşan başlı başına bir
konstrüksiyon olarak görüyordu. Paris te 1908 yılında açtığı
ilk kişisel sergisinde eleştirmenlerden biri manzaraların küplere
indirgendiklerini ifade ederek bu yeni stil kavramına Kübizm adını
takmış oldu. Picasso ile Braque arasında yakın arkadaşlık ve
işbirliği kuruldu. Kimi zaman resimlerini ayırdetmek olası
değildi - hele ikisinin de imza koymadıkları göz önünde
tutulursa.
20 li yıllardan Sonra: İnsan Figürü
1912 den beri Marcelles Laprés ile evli olan Braque, 1. Dünya Savaşı patlayınca bir piyade alayına alındı. Bir yıl sonra başından ağır bir yara alarak eve döndü. Savaştan sonra, yüzeyleri dekoratif bit biçimde düzenlediği, sehpa ve klarnet ölüdoğaları yaparak yeniden çalışmaya koyuldu.
20
li yıllarda yıkanan insanların ve başlarında çiçek ve meyve
sepetleri taşıyan kadınların resimlerini yaptı. Bunun yanı sıra
Rus koreograf Sergei Diaghiley in sahne yapıtları için kostüm ve
sahne dekorları tasarladı. 1929 da tamamlanan Fruhtschale and
Serviette (Meyve Tabağı ve Peçete) adlı tablosu Braque ın 30 lu
yıllardaki çalışmalarına karakteristik bir örnektir: Odayı
değişik renkli birkaç dikey şeride bölmüştü. Braque ın
yapıtları 30 lu yıllarda toptan daha renkli bir hale geldikleri
gibi, nesneleri de daha net bir şekilde ayırdetmek mümkündü.
l949 dan Sonra: Atölye Resimleri Almanların Fransa yı işgalleri sırasında Braque sanatsal faaliyetlerini, rahatsız edilmeksizin, büyük ölçüde sürdürebildi. 1949 da Atölye adlı dizi resimlerine başladı. Değişik biçimlerden kompoze ettiği toplam sekiz tablosunun değişmez ögesi bir kuştu.
l949 dan Sonra: Atölye Resimleri Almanların Fransa yı işgalleri sırasında Braque sanatsal faaliyetlerini, rahatsız edilmeksizin, büyük ölçüde sürdürebildi. 1949 da Atölye adlı dizi resimlerine başladı. Değişik biçimlerden kompoze ettiği toplam sekiz tablosunun değişmez ögesi bir kuştu.
Bu
kuş izleyen zamanda kendi başına bir motif olarak gelişti. Braque
1953 te Louvre Müzesindeki Etrüsk Salonunu resimlerle donattı.
Louvre Müzesinde aynı yıl içinde Braque için, retrospektif bir
sergi düzenlendi. Sanatçı bundan on yıl sonra 81 yaşında Paris
te hayata gözlerini yumdu. Yüzyılın 100 Ressamı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder